sobota, 4 grudnia 2010

Ciasto z owocami

Kto z Was tęskni już za latem? Ja bardzo! I chociaż jutro (a właściwie już dzisiaj) wyjeżdżamy na narty i bardzo się cieszę, to chyba jeszcze bardziej szczęśliwa byłabym jadąc do ciepłych krajów...
Z tej właśnie tęsknoty powstało dzisiejsze ciasto z rabarbarem. Przepis pochodzi od mojej ukochanej Buni, która gotuje najlepiej na świecie. Babcine ciasto (nazywane proszkowym) zazwyczaj jest z mandarynkami, ale ja miałam zamrożony rabarbar, więc postanowiłam go wykorzystać.

Potrzebować będziemy:

kostkę masła
szklankę cukru
4-5 jajek
2 szklanki mąki zwykłej
0,5 szklanki mąki ziemniaczanej
1 łyżka proszku do pieczenia

Zwróćcie uwagę na proporcje: babcie nigdy nie bawią się w odmierzanie 250g mąki czy 200ml mleka. Nieważne, czy masz małą szklankę czy dużą. Jeśli wszystkie składniki odmierzysz tą samą miarką - ciasto się uda.
W tym przepisie najważniejsze jest ucieranie, więc bez robota kuchennego lub męskiej pomocy może być kiepsko. Jest to tak ważne, ponieważ podczas ucierania wtłaczamy w ciasto powietrze. Dzięki temu będzie puszyste i lekkie.

Miękkie masło o temperaturze pokojowej ucieramy z cukrem, aż będzie puszyste i trochę zjaśnieje. Mąki oraz proszek przesiewamy przez sitko. Jajka wbijamy do oddzielnej miseczki.
Kiedy masło osiągnie pożądaną konsystencję dodajemy 2-3 łyżki mieszanki suchych składników i ucieramy 2 minuty. Dodajemy jedno jajko i ucieramy 2 minuty. Dodajemy 2-3 łyżki mieszanki suchych składników i ucieramy 2 minuty. Dodajemy jedno jajko i ucieramy 2 minuty... itd, aż wszystkie składniki znajdą się w cieście. Mi proces ucierania zajął ok 25 minut.
Ciasto nie powinno być zbyt lejące, bo ułożone na nim owoce wpadną na dno podczas pieczenia. Gotową masę rozprowadzamy łyżką na posmarowanej masłem blasze.
Pieczemy około 30-40 minut w temperaturze 200 stopni. Należy jednak pilnować ciasta, bo długość pieczenia zależy od piekarnika. Czasem trzeba zmniejszyć temperaturę do 180 stopni.

Ciasto lukrujemy lub posypujemy cukrem pudrem.

Odrobina lata zimą - rozmrożony rabarbar.

Ciasto przed rozsmarowaniem na blasze.

Kompozycja abstrakcyjna.

Pycha!

PS Ciasto smakuje rewelacyjnie z brzoskwiniami, wiśniami i innymi owocami.

Brak komentarzy: