wtorek, 1 lutego 2011

Domowy twaróg

Wczoraj pisałam o Mlekomatach, które zaczęły pojawiać się w różnych miastach Polski. Bardzo ciekawi mnie ten projekt i dlatego poczytałam o nim trochę w internecie. Dowiedziałam się, że mleko do maszyny w Hali Mirowskiej w Warszawie dostarczane jest z gospodarstwa na kurpiowszczyźnie, gdzie krowy hodowane są w ekologicznym obszarze Natura2000 (link tutaj). Z różnych notatek prasowych wynika, że mleko dostarczane jest do Mlekomatów codziennie, a maszyny cały czas utrzymują jego stałą, niską temperaturę i od czasu do czasu mieszają. Mlekomaty wyposażone są w antybakteryjny system samoczyszczący (link tutaj).
Co do jakości mleka, pozostaje wierzyć dostawcom. Ale na pewno nie jest ono takie samo, jak mleko z kartonika. Przede wszystkim jest niepasteryzowane, dzięki czemu kwaśnieje i można z niego zrobić pyszny twaróg lub pić dla zdrowia.

Aby sprawdzić, czy faktycznie mleko jest takie, jak obiecuje napis na Mlekomacie, w miniony weekend zrobiłyśmy z Mamą w jej kuchni biały ser. Fotorelacja poniżej.


Mleko kwaśnieje przez około 24-36 godzin w ciepłym pomieszczeniu. Czasem trzeba postawić je blisko grzejnika.


Skwaśniałe mleko, od którego oddzieliła się serwatka.


Kwaśne mleko wstawiamy do garnka z gorącą wodą, której tempertura wynosi 70*C i nie może jej przekroczyć. Podgrzewamy, aż mleko zrobi się ciepłe, co sprawdzamy palcem :)


Studzimy mleko.


Zawartość słoików ostrożnie przelewamy przez gazę lub tetrową pieluszkę.


Serek obcieka przez kilka godzin. Trzeba kontrolować, by nie wysechł za bardzo.



Gotowy twaróg. Z 3 litrów mleka uzyskałyśmy około 40 dkg białego sera.



Pyszne śniadanie!


3 komentarze:

Anonimowy pisze...

wow :) to jest coś

Bozena Wojtaszek pisze...

Też jestem z Łodzi i mlekomaty zainspirowały nas dokładnie do tego samego :)

Anonimowy pisze...

Witajcie,
Jestem mieszkańcem Gdyni. Ostatnio w Gdyni również zauważyłem mlekomaty. Bardzo lubie mleczko od krówki cieple prosto od krowy,schłodzone, zsiadłe. Pychoka, potrafię wypi 3l na jedno posiedzenie. Wyroby z takie mleka sa rownie pyszne. Jednak cena tego mleka jest dla niektórych zaporowa. 3,5 zł za litr mleka. Ciekaw jestem jaka jest cena w innych mlekomatach w innych czesciach kraju.

pozdrawiam R.